8.4.11

Eiersalade


We hebben sinds een maand drie kippen. Vrij en blij de hele dag 'op scharrel' en tegen de middag leggen ze omstebeurt een ei. Zo vers als ik ze gekookt heb voor deze eiersalade, zijn ze haast niet te pellen.
Maar toch voor dit recept, zijn losse uitloop-eitjes -of nog beter van een boer in de buurt- zeer aan te bevelen. Het komt de smaak en kleur ten goede!
Ik gebruik voor zover mogelijk verse producten of bio. Mijn budget laat dat bio nog niet helemaal toe, maar werken we aan natuurlijk!

Ingrediƫnten:
* 4 eieren
* 2 a 3 eetlepels mayonaise
* 1 flinke theelepel fijne Dijon mosterd
* 1 theelepel kerriepoeder mild/pittig
* wat versgemalen zwarte peper en wat kruidenzout
* scheutje! vinigraitte, bij voorkeur zelfgemaakt en anders een typisch franse vinigraitte.
* 1/2 sjalotje zeer fijn gesnipperd
* 1 zeer fijn gesneden augurk
* Bieslook, 1 a 2 eetlepels fijn geknipt
* kleine theelepel mierikswortelpasta

Werkwijze:
Kook de eieren net hard.
Prak ze fijn in een schaal met een vork.
Voeg de fijngesneden augurk en sjalotje toe, alle kruiden en de bieslook.
Meng dit even droog goed door elkaar.
Voeg daarna pas de mayonaise en vinigraitte toe.
Proef en voeg naar smaak wat kruiden toe en laat de salade een uur of wat koud worden in de koelkast in de schaal met vershoudfolie.

Smaakmaker zijn ook Kappertjes!!! Erg lekker in de eiersalade.

Sta ik al de nieuwe eitjes van onze kippen te koken, bedenk ik me opeens dat ik zelf ook mayonaise had kunnen maken. De volgende keer maar als ik weer eieren gespaard heb.
In Frankrijk zijn ze zo trots op hun product mosterd, naast hun kazen natuurlijk- dat ze het overal in verwerken. Ook in maynonaise ligt de mosterdsmaak er dik bovenop. Dus heb ik weken lopen zoeken naar een mayonaise-smaak zonder mosterd-boventoon. Het zijn geen goedkope potten en er zitten natuurlijk conserveringsmiddelen in, extra troep. Dus snel een Mayonaise-recept a la 10.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten