6.5.11

Sambal Badjak

Op het dunbevolkte platteland van Frankrijk is niet alles te koop wat ik gewend ben te gebruiken. De mosterdvrije mayonaise is er een voorbeeld van. Zo heb ik ook lopen zoeken naar gebakken sambal, oftewel Sambal Badjak. Ik heb nu twee seizoenen geprobeerd pepertjes op te kweken. Eén jaar gaf het enig overgebleven plantje 1 pepertje, maar dat bleef klein en groen. Het jaar erop stierven de plantjes, omdat de grond te zanderig bleek.
Rode pepers heb ik hier nog nooit kunnen kopen en in het toeristenseizoen voorzien de supermarkten wel in wat waar van overzee, maar echt keuze heb je niet.
Er restte mij niet anders dan rode pepers te laten importeren door m'n lief, die gekocht zijn op de markt door mijn ouders.
Het resultaat van zelf gebakken sambal is zo ontzettend lekker, dat ik dit de moeite waard vond om te publiceren.

Ingrediënten;
* 4 ons rode pepertjes
* Theelepel fijn zout
* 2 tot 3 eetlepels gebrande suiker, donkere basterd suiker of palmsuiker
* 1 uitje fijn gesnipperd
* 2 mooie tenen knoflook geperst
* 3 tot 4 eetlepels smaakvolle olie

Werkwijze;
Was de pepertjes, snijd het steeltje eraf, snijd ze open en schraap de lijsten met de pitjes eruit met een klein theelepeltje. Snijd ze dan in kleine stukjes en maal ze zo fijn mogelijk met een staafmixer. Dit kan ook met alle olie in een blender.
Fruit de ui in wat olie op heel laag vuur en voeg later pas de knoflook toe.
Zodra de ui zacht is, voeg de pepertjespap toe en indien nodig de rest van de olie en het zout. Bak dit op half hoog vuur, roer regelmatig. De substantie moet dik en papperig zijn. Ik heb het een kwartiertje laten bakken in een fijne koekenpan. De laatste 5 minuutjes voeg ik de suiker toe en wacht tot het gaat kleuren; van donker rood tot bijna zwart. Laat het niet verbranden, wat makkelijk gebeurt als je suiker toevoegd aan gerechten. Schep de nog hete sambal in kleine schone glazen potjes, sluit ze goed af en laat ze afkoelen.
Als je wilt proeven voor je de sambal van het vuur haalt, wees dan voorzichtig. Hete suiker brand snel in op je tong en huid.

Ik eet deze sambal op brood -met pindakaas en komkommer-, bij rijstgerechten, als subtiele dipsaus en soms als smaakversterker in de mie.

Het feit blijft, dat als je in Nederland woont, het eenvoudiger en veel goedkoper is gewoon een pot Sambal Badjak te kopen!

1 opmerking:

  1. Oeh. Voor mij een reden om lekker hier te blijven (Vlam zou heel erg graag willen verhuizen naar Frankrijk) Ik ben een gróót fan van de Oosterse keuken en het was me al eens opgevallen dat er weinig keuze is. Maar zelfs geen sambal? Slik...

    BeantwoordenVerwijderen